BI 16/2025: Legea nr. 149/2025: Noi drepturi pentru salariații care au copii în întreținere

Dreptul de a lucra în telemuncă sau la domiciliu pentru salariații care au în întreținere copii cu vârsta de până la 18 ani.

Pe data de 9 octombrie 2025, în Monitorul Oficial nr. 936, Partea I, a fost publicată Legea nr. 149/2025, care completează art. 118¹ din Codul Muncii cu alineatele (4)–(7).
Actul normativ a intrat în vigoare pe 12 octombrie 2025 și are ca scop sprijinirea salariaților care au în întreținere copii cu dizabilități sau mai mulți copii minori.

🔹Forma art 1181 (până la 11 octombrie 2025)

Până la intrarea în vigoare a noii legi, art. 118¹ din Codul muncii acorda 4 zile pe lună de muncă la domiciliu sau în regim de telemuncă pentru salariații care au în întreținere copii de până la 11 ani dacă natura activității permite acest lucru și în baza unei cereri depuse.

🔹Ce aduce nou Legea nr. 149/2025?

Începând cu 12 octombrie 2025, articolul 118¹ va cuprinde șapte alineate, prin care se extinde și diferențiază dreptul de muncă la domiciliu/telemuncă:
Alineatul (4)
Salariații care au în întreținere copii cu vârsta de până la 18 ani încadrați în grad de handicap beneficiază de 8 zile pe lună de muncă la domiciliu sau telemuncă.
Alineatul (5)
Pentru salariații care au în întreținere 2 sau mai mulți copii cu handicap, se acordă câte două zile suplimentare pentru fiecare copil, peste cele 8 zile prevăzute la alin. (4).
Alineatul (6)
Aceleași drepturi de la alin. (5) se extind și pentru părinții care au în întreținere copii gemeni, tripleți sau multipleți, cu vârsta de până la 18 ani.
Alineatul (7)
Cererea salariatului trebuie să fie însoțită, după caz, de certificatul de încadrare într-un grad de handicap al copilului, eliberat potrivit legii.

🔹Condițiile în care se acordă aceste drepturi

  • Se acordă doar dacă natura sau felul muncii permite desfășurarea activității la domiciliu sau în telemuncă. Posturile care impun prezența salariatului exclusivă la sediul angajatorului nu sunt eligibile.
  • Beneficiarii: părinții sau reprezentanții legali care au calitatea de salariat.
  • Drepturile se acordă la cererea salariatului.
  • Cererea trebuie să fie însoțită, după caz, de certificatul de încadrare într-un grad de handicap al copilului, eliberat potrivit legii.
  • Salariatul trebuie să dispună de mijloacele necesare pentru desfășurarea activității de la distanță (de exemplu: echipamente, conexiune la internet, etc).
  • Dacă ambii părinți sau reprezentanți legali sunt angajați, doar unul dintre ei poate beneficia de aceste drepturi pentru aceeași perioadă. → declarația pe propria răspundere din care să rezulte că celălalt părinte sau reprezentant legal nu a solicitat drepturile în aceeași perioada.
  • Excepție: salariații aflați în situațiile reglementate de art.3 din Legea nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei nu mai trebuie să depună declarația.
    Situațiile prevăzute la art. 3 din Legea 277/2010 includ:
    a) necăsătorit/ă;
    b) văduv/ă;
    c) divorțat/ă;
    d) soțul/soția declarat/declarată dispărut/ă prin hotărâre judecătorească;
    e) soțul/soția arestat/ă preventiv >30 zile sau execută pedeapsă privativă de libertate și nu participă la întreținerea copiilor;
    f) minor sub 18 ani în una dintre situațiile a)–e);
    g) tutore sau persoana căreia i s-au încredințat ori i s-au dat în plasament unul sau mai mulți copii și se află în una dintre situațiile prevăzute la lit. a)-c).

🔹CEREREA:

-se formulează în scris (electronic sau pe suport hârtie, în funcție de procedura internă a angajatorului) și se adresează angajatorului însoțită, după caz, de certificatul de încadrare în grad de handicap al copilului, eliberat potrivit legii.
-trebuie să conțină perioada pentru care se solicită lucrul la domiciliu/telemuncă și precizarea dacă ambii părinți sunt salariați (însoțită de declarație, dacă este cazul).
-se analizează de către angajator, în baza descrierii postului/ROF sau a Regulamentului Intern.

🔹Plata și natura zilelor

Zilele acordate în baza art.1181 din Codul Muncii sunt zile de muncă efectivă, desfășurate la domiciliu/în telemuncă.
Pentru a fi plătite salariatul:
-trebuie să presteze munca convenită;
-să își exercite atribuțiile conform fișei postului;
-să respecte programul de lucru.
Condițiile de remunerare sunt cele prevăzute în contractul individual/colectiv de muncă și în legislația muncii aplicabilă.

🔹Aspecte practice pentru angajatori

-întocmirea Regulamentului de Organizare și Funcționare (ROF), cu descrierea posturilor pentru a stabili care post permite desfășurarea activității de la domiciliu sau în telemuncă
-în lipsa ROF-ului, se poate include o secțiune cu descrierea posturilor în Regulamentul Intern al companiei.
Dacă postul ocupat de salariat presupune desfășurarea activității exclusiv la sediul angajatorului, acesta nu poate beneficia de drepturile prevăzute la art. 118¹.
-Stabilirea unei proceduri interne privind formularea cererii.

Drepturile salariaților începând cu 12 octombrie 2025

Categorie salariat (în funcție de copiii aflați în întreținere)Zile de muncă la domiciliu/telemuncăObservații
Salariat cu copil în vârstă de până la 11 ani4 zileLa cerere + declarație că celălalt părinte sau reprezentant legal nu beneficiază concomitent de aceleași drepturi, dacă e cazul
Salariat cu copil cu handicap în vârstă de până la 18 ani8 zileLa cerere + declarație că celălalt părinte sau reprezentant legal nu beneficiază concomitent de aceleași drepturi, dacă e cazul + certificatul de încadrare într-un grad de handicap al copilului
Salariat cu 2+ copii cu handicap în vârstă de până la 18 ani8 zile + câte 2 zile pentru fiecare copilLa cerere + declarație că celălalt părinte sau reprezentant legal nu beneficiază concomitent de aceleași drepturi, dacă e cazul + certificatul de încadrare într-un grad de handicap al copilului
Salariat cu gemeni, tripleți, multipleți cu vârstă de până la 18 ani4 zile + câte 2 zile pentru fiecare copilLa cerere + declarație că celălalt părinte sau reprezentant legal nu beneficiază concomitent de aceleași drepturi, dacă e cazul

Important de știut: Drepturile prevăzute de art.1181 din Codul Muncii nu se aplică automat, ci doar la cererea salariatului și numai dacă natura sau felul muncii permite desfășurarea activității la domiciliu sau în telemuncă.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *